Podczas tegorocznej edycji lubelskiej Nocy Kultury Zespół Szkół Chemicznych i Przemysłu Spożywczego przeobraził się w miejsce wyjątkowe – pełne zagadek, tajemnic i... historii, która przemówiła nowym głosem. Wszystko za sprawą wyjątkowej inicjatywy uczniowskiej – gry miejskiej pt. „W labiryncie historii: odkryj sekrety Lubelszczyzny”, zorganizowanej z ogromnym zaangażowaniem przez liderkę młodzieżową Zofię Pasiecznik.
W ramach wydarzenia szkolne korytarze i sale lekcyjne zmieniły się w misternie zaprojektowany labirynt pełen szyfrów, łamigłówek i ukrytych wskazówek. Uczniowie, podzieleni na drużyny, wyruszyli na pasjonującą wędrówkę przez dzieje regionu, rozwiązując zagadki oparte na faktach historycznych i lokalnych legendach. Wymagało to nie tylko wiedzy, ale również spostrzegawczości, logicznego myślenia i umiejętności pracy zespołowej.
Każda sala była kolejnym rozdziałem historii – od najstarszych dziejów Lubelszczyzny, przez czasy powstań, aż po XX-wieczne wydarzenia społeczne i kulturalne. Zadania nie były przypadkowe – uczestnicy musieli rozwiązać zaszyfrowane wiadomości, odszyfrować historyczne symbole, zrekonstruować przebieg wydarzeń czy odczytać ukryte treści w dawnych dokumentach. Gra rozbudzała ciekawość, ale też uczyła – o miejscach, ludziach i momentach, które ukształtowały tożsamość regionu.
Emocje sięgały zenitu, rywalizacja była zacięta, a czasami różnice w punktacji minimalne. Ale najważniejsze było to, że uczniowie nie tylko świetnie się bawili, ale również zdobywali wiedzę w angażujący, aktywny sposób. W tej niezwykłej podróży przez historię każdy mógł poczuć się jak odkrywca – badający przeszłość, by lepiej zrozumieć teraźniejszość.
Wydarzenie pokazało, że „Chemik” to nie tylko szkoła techniczna, ale również miejsce kreatywnych inicjatyw, w których młodzież potrafi połączyć naukę z pasją i rozrywką. Wszystkim uczestnikom należą się ogromne brawa za zaangażowanie, pomysłowość i ducha zdrowej rywalizacji.
Szczególne podziękowania kierujemy do Zofii Pasiecznik – młodej liderki, która swoją pasją i energią potrafiła porwać społeczność szkolną do wspólnej zabawy i nauki. Dzięki jej pomysłowi historia stała się czymś więcej niż tylko tematem lekcyjnym – stała się przygodą.
Dziękujemy wszystkim drużynom za udział – pokazaliście, że Chemik potrafi się bawić… i myśleć!
Działania sfinansowane ze środków Narodowy Instytut Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach #FunduszMłodzieżowy, Minister do spraw Społeczeństwa Obywatelskiego