Przeskocz do treści Przeskocz do menu

Jak dogadać się z nastolatkiem?

Dotyczy projektu: W rodzinie siła! Wsparcie aktywności lubelskich rodzin.

Obecność, wysłuchanie, brak oceny i zrozumienie to cztery kluczowe słowa - ważne, aby zbudować kontakt z nastolatkiem.

Obecność

Buzujące hormony, które wzmagają reakcje emocjonalne powodują, że nastolatkowi bardzo ciężko dojść do ładu z samym sobą. Często sam nie wie dlaczego płacze lub się złości. Ważne jest wtedy, aby po prostu być, okazać mu zainteresowanie i gotowość do rozmowy. Nie naciskać chcąc zaspokoić swoją ciekawość. Dzięki temu poczuje się on bezpieczniej, jednocześnie zachowując niezależność, gdyż to on decyduje, kiedy i czy w ogóle skorzysta z naszej oferty.

Wysłuchanie

Często tak naprawdę nie słyszymy tego co mówi do nas nastolatek lub słyszymy to, co chcemy usłyszeć. Każdy z nas ma swoją „mapę” w głowie i zgodnie z nią interpretuje usłyszane słowa. To powoduje niezrozumienie. Jeśli chcesz naprawdę usłyszeć, to nic nie mów. Nie interpretuj tego, co słyszysz. Często mówca sam wpada na rozwiązanie i jest to o wiele lepsze niż nasza podpowiedź. Czasem samo opowiedzenie o problemie może być jego rozwiązaniem.

Brak oceny

Czasy szkolne nauczyły nas oceny. Byliśmy oceniani i oceniamy innych. Ocen dokonujemy odruchowo. Oceniamy innych przez pryzmat siebie, a dopiero później, w konsekwencji: siebie przez pryzmat innych. Nasz mózg wymaga od nas nazwania wszystkiego, co się dzieje wokół nas. Jeśli coś jest nazwane to czujemy się lepiej, bezpieczniej. Jednak oceny niszczą komunikację. Kiedy kogoś oceniamy tracimy z nim kontakt. Jeśli nastolatek nie czuje zaufania do nas, nie otworzy się również na to, co mówimy. Może nas usłyszeć tylko wtedy, kiedy odpuścimy sobie potrzebę wpływania na zmianę jego zachowania.

Zrozumienie

Zrozumienie buduje zaufanie, gdyż bazuje na akceptacji wszystkiego, co niesie ze sobą relacja. Bez względu na osobę. Jeśli chcesz dogadać się ze swoim nastolatkiem, zrozum go bez osądzania.

I na koniec. Warto przypomnieć sobie jak wyglądały nasze relacje z rodzicami, kiedy byliśmy w wieku dorastania. Jakie były nasze reakcje na ich próby utrzymania kontaktu z nami? Jak reagowaliśmy na treści, które chcieli nam przekazać? Komunikowanie swoich myśli ma ogromne znaczenie, bo słowa mają moc.

Projekt „W rodzinie siła! Wsparcie aktywności lubelskich rodzin” sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWEFIO na lata 2021-2030.

Ikona wstecz Wróć do aktualności

Ikona do góry